Inte lika grå som de andra

Idag har jag lärt mig mycket.
Vi hade två mycket intressanta föreläsningar i morse för det
första (lärde mig inte så mycket nytt där dock).
Den ena handlade om hur Plan försöker minska våldet
mot barn. Hon som hade kommit till skolan hette Vera och
hon gick igenom olika typer av våld som barn utsätts för.
Hon nämnde sådant som sexuellt utnyttjande och könsstympning;
sådant man visste om. Något som jag däremot inte tidigare tänkt
på var det hon sedan berättade. Att våld mot barn även förekommer
inom Plan organisation. Hon berättade om att vissa av de som
tar på sig att bli fadder till någon i ett u-land är pedofiler.
På så sätt felhanteras bilderna på dessa barn och dessutom har
vissa råkat illa ut när "faddrarna" har kommit och "hälsat på".
Fullständigt vidrigt.

När vi reser till våra fältstudieländer så reser vi genom Plan och
därför ska vi skriva på deras policytjohej, men det kommer vi få
mer information om så småningom. Det som vi ska ha i åtanke
väl i Nicaragua(/Malawi/Orissa/Himalaya) är att om vi upptäcker
eller ser ett barn fara illa på något sätt så ska vi rapportera till
läraren som för det vidare till Plan. Skitbra grej.

Efter den föreläsningen kunde jag inte hjälpa att bli lite irriterad över
kommentarer som "Soft, nu vet vi att vi inte ska slå barn! Det var ju bra!"
Men blöööh, var ju inte det föreläsningen handlade om även om våld
mot barn var en röd tråd som gemonsyrade den timmen.

Den sista timmen var tid för våra individuella val, dvs foto A!
Älskar den kursen men det blir ju betydligt krångligare när man inte
har..snyft.. en kamera.
Idag behövde vi inga kameror dock! Vi fotade med hjälp av plåtburkar
samt fotopapper. När vi tagit våra bilder så skulle de framkallas i
mörkrummet där allt var sådär dunkelt rött.
Var roligt, man kände sig väldigt proffessionell med alla olika
"bad" där fotona skulle läggas i x antal minuter.
Så.. nu har jag heelt själv framkallat fotografier, känns jätteroligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0