Dokumentering av Eurovision Song Contest

Jag har inte föreberett mig mer än att spraya mitt hår med glitter!:) Det får duga, jag var lite stressad och det KAN ha gått ut lite över min kära familj men jag hoppas de älskar mig ändå.

Inledandet av tävlingen är helt okej måste jag säga. Bakgrundsdansarna ser jättecoola ut i sina utstyrslar och vinnaren från förra året sköter sitt jobb ganska bra men jag är inte så säker på om jag tycker att hon sjunger speciellt bra, och jag var aldrig så förtjust i hennes vinnarlåt.

Nu uppenbarade sig den kvinnliga programledaren sig och vad har hon påååå sig? Det ser ju hemskt ut. Den manliga ser lite bättre ut klädmässigt, men stylisterna får nog överlag ett sämre betyg.


Melodi nummer ett: Rumänien
Låt: Pe-o Margine Du Lume
Kommentar: Som Linus säger, astråkigt. Men oj, nu kom nån till in, låter inte som att de sjunger samma låt ju.
Deras stylister får också underkänt, de matchar inte varandra på något sätt och hon kan inte sjunga.

Betyg: Ett


Melodi nummer två: Storbritannien
Låt: Even If
Kommentar: Måste ju säga att färgerna gör mig på ett mycket gott humör! Killen har dessutom röst och han matchar bandet. Därmed har han direkt toppat det föregående bidraget. Men låten..? Jag vet inte jag, den tillhör liksom inte schlagerkategorin och det känns som att jag har hört den förut. Rätt trist faktiskt.

Betyg: 3 poäng


Melodi nummer tre: Albanien
Låt: Zemrën e lame peng
Kommentar: Minns den här från semifinalen och nej, det här var inte min favorit om man säger så.
Nu har de satt på vindmaskinen om ni inte har märkt det. Snälla blås bort, då kanske jag röstar.
Mystiska kläder. Tråkig låt. Det som är lite roligt är ju att hon är jämnårig med lilla Amy Diamond.

Betyg: 3 poäng

Melodi nummer fyra: Tyskland
Låt: Disappear
Kommentar: Jag bara väntar på att de ska kasta av sig skynkena. Dom åmste ha tränat tusen gånger, Feta koreografin, -not. Alltså. Snälla. Märker dom inte att det här Inte är bra? Linus är fascinerad och mamma letar fortfarande efter melodin. Dåligt Tyskland, som vanlgt kanske.. Kan de inte skicka Gitte Henning istället?:)

Betyg: 2 poäng


Melodi nummer fem: Armenien
Låt: Quele, Quele
Kommentar: Det här kan bli kul, jag är förväntansfull!
Haha, kolla dansarna! Shakevänlig klänning men den var inte så rolig i övrigt och hennes röst är jättejobbig. Mina öron mår dåligt.. Men det är kul att se den rådande koreografin. JOBBIG låt. Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga..

Betyg: 1


Melodi nummer sex: Bosnien Hercegovina
Låt: Pokusaj
Kommentar: Tittut! Där dök killen upp bland vita lakan för att sen skämma ut sig själv genom att bete sig allmänt.. konstigt. Det hela alltet ser ut som en knäpp föreställning de prackar på barn på sjukhus (jotack, jag utgår från egna erfarenheter). Lite frustrerande att inte förstå vad de vill få fram.. Brudar som stickar och en annan egendomlig tjej som hänger tvätt och springer runt. Sen har vi den där killen som aldrig blev vuxen.

Betyg: 2


Melodi nummer sju: Israel
Låt: The Fire In Your Eyes
Kommentar: Det börjar ganska bra. Nu ser jag att den som sjunger inte är en tjej som jag trodde, det är en kille som stoltserar med sina armmuskler.
Nu flippar kören ut och de hoppar omkring. Han lyckas på något vis framföra någon sorts känsla som jag tror att jag gillar. Det var helt okej.

Betyg: 3


Melodi nummer åtta: Finland
Låt: Missä Miehetratsastaa
Kommentar: Uttjatat Finland. GE UPP.
Lite kul att de kör sin grej på sitt egna språk men det är ju allt annat än en schlager..
De kan inte vinna, de kan bara inte det. Men de kan sitt, det kan jag inte förneka.
Vingmaskinen: On again.

Betyg: 2 poäng


Melodi nummer nio: Kroatien
Låt: Romanca
Kommentar: Gillar hon i rött när hon snurrar där till vänster och ser ut som en sån där i en speldosa.
Och jag gillar cellon. I do I do! Jag tror jag påverkas av de jag har till höger och vänster om mig så jag måste nog säga att det här inte var helt outhärdligt. Lite småmysigt sådär.. Men slutet kanske inte var så bra.

Betyg: 3 poäng


Melodi nummer tio: Polen
Låt: For Life
Kommentar: Sikken urringning Barbie har! Hon ser lite ut som Natascha Peyre, tycker ni inte?
Klänningen var bortsett från urringning och färg väldigt fin. Skulle vilja ha en sådan röd eller svart!
Det måste vara häftigt att få framföra sin egna låt, hon har ju skrivit den själv.
Men det är lite för mycket Miss-Poland?s-talent-performance

Betyg: 3


Melodi nummer elva: Island
Låt: This Is My Life
Kommentar: Jag kan typ ingenting om Island men det här känns som att det är väldigt typiskt just Island. Är medveten om att jag kan ha väldigt fel dock..
Uppskattar deras glädje för den känns sann men de har inget vidare bra framträdande i övrigt.
Låten blir nog en irriterande sommarhit tror mor min och jag är beredd att stödja den teorin.

Betyg: 3


Melodi nummer tolv: Turkiet
Låt: Deli
Kommentar: Turkiet bryter med det här bidraget gamla mönster och det är både bra och dåligt.
Det här är ganska enkelt men det gör inte så mycket.. det räcker liksom.
Slutet gjorde alltet ännu bättre för det byggde upp på ett sätt som fick en att stampa takten om det var möjligt (jag ligger i bäddsoffan)

Betyg: 4 poäng(finally)

Green Room, HALLÅ vad gööör ni?

Melodi nummer tretton: Portugal
Låt: Senhora De Mar
Kommentar: Hon ser ut som min allra första kompis från dagis.
Det känns som att hon berättar en historia men tyvärr så förstår jag inte riktigt vad hon vill säga.
Vänta nu, påminner inte det här lite om det förra vinnande bidraget?
Mamma tycker allt är jättekonstigt. Att hon ser ut som en uppblåsbar barbara och Linus tycker det ser ut som att hon ska äta upp publiken. Jag tycker det är.. hur ska man säga.. väldigt speciellt.. Kan tänka mig att den kommer få en del poäng men det är ingen vinnarlåt!

Betyg: 3


Melodi nummer fjorton: Lettland
Låt: Wolves Of The Sea
Kommentar: Pinsamt. Vad håller de på med? Nej tack och jag tänker inte tillägga något.

Betyg: 1


Melodi nummer femton: Sverige
Låt: Hero
Kommentar: Jag är übernervös. Ge allt vad du har!! Jag älskar ju glitter så vas ska jag säga? So far so good! Jag tycker helt ärligt att hon gör bra ifrån sig och eftersom jag har vant mig vid den här låten så tycker jag att det är helt okej! Hon sköter det här bra, och lasershowen är fantastisk. Där satt den säger Luuk, heja!

Betyg: 4


Melodi nummer sexton: Danmark
Låt: All Night Long
Kommentar: Typiskt Danmark? En låt som man blir lite gladare av men den är likadan från början till slut. Saknar det där lilla extra. Men killen är duktig tycker jag, gillar hans röst. But I need action!

Betyg: 3


Melodi nummer sjutton: Georgien
Låt: Peace Will Come
Kommentar: Hon ser ut som Trinity ungefär. Med onaturligt vita tänder sjunger hon bra.
Fin effekt då alla helt plötsligt blir vita! Lite klyschigt med peace bara. Men det är schlager.

Betyg: 3 poäng


Melodi nummer arton: Ukraina
Låt Shady Lady
Kommentar: Jag diggar när de nickar sådär precis på rätta ställena. Tjoho.
Skillnaden från Perelli är att här bjuds det på schow redan från början och de utnyttjar varenda sekund av de 180 man får. Det här kommer också bli en hit känner jag på mig..
Gud vad hon posar..

Betyg: 4


Melodi nummer nitton: Frankrike
Låt: Divine
Kommentar: Hihi, vad mysigt! När de sa att han är upptäckt av Air så blev jag grymt förväntansfull och det här är både fint och unikt. Kören ser ut som min nyfunna släkt förresten.. Jag kommer på mig själv sitta och le.. hans röst är jätteskön. Tänkbar vinnare, helt klart!

Betyg: 5


Melodi nummer tjugo: Azerbajdzjan
Låt: Day After Day
Kommentar: ...O K E J. Känns lagom tryggt att ett lands befolkning har röstat fram ett sådant här bidrag.
Jag som så gärna vill tro på en säker framtid för musiken. Landet med den komplicerade stavningen får tummen ner av alla oss här hemma.

Betyg: -


Melodi nummer tjugoett: Grekland
Låt: Secret Combination
Kommentar: Tjejerna rular ikväll! Men.. va. Jag vet att den här är en av kvällens favoriter men jag kan inte riktigt förstå varför. Det är ju inte så att hon har en bra röst eller ett snyggt framträdande.
Jiiikes, nu flippade hon ut totalt. Inte på ett bra sätt...

Betyg: 3 poäng


Melodi nummer tjugotvå: Spanien
Låt: Baila El Chiki Chiki
Kommentar: Shake it shake it!
Spaniens svar på Dr Bombay. Det här är jätteskumt.. Jag blir Nästan rädd. Det här var Inte bra.
Kan man låta mer enformig?

Betyg: 1


Melodi nummer tjugotre: Serbien
Låt: Oro
Kommentar: Jotack, det behövs en ballad efter Spaniens tafatta försök till jag vet inte vad..
Det här var känslosamt och hon kan sjunga till skillnad mot många andra i den här tävlingen. Men själva låten..? Ganska trist. Lite fin kanske.. jag vet inte.

Betyg: 3 poäng


Melodi nummer tjugofyra: Ryssland
Låt: Believe
Kommentarer: Här har vi en kille som lever sig in i rollen.. MEn vänta nu.. varför har de valt att placera en skridskoåkande kille mitt i allt? Och när knäppte han upp skjortan? Alla dessa obesvarade frågor!
Förlåt men... gud så fula killar vid hans sida.

Betyg: 2 poäng


Melodi nummer tjugofem: Norge
Låt: Hold On Be Strong
Kommentar: Blått tema, hej.
Söt tjej och hon kan sjunga men låten är rätt trist som är något jag för ofta kommer fram till.
Hon ser lite ut som en kort dagisfröken.

Betyg: 3 poäng.

Så nu äntligen har vi fått höra alla bidragen!
Jag är starkt emot den fjärde klänningen. Grotesk.

YARR Calle Bildt! Visa ditt rätta jag! Bring out the true schlagerbög in you!


Så.. vad hoppas och tror jag på?
Visst hoppas jag på Sverige, mest för Charlottes skull. Skulle vara roligt om hon vann just för att ?historia skulle skrivas? om hon gjorde det. Dessutom skulle det vara kul om nästa års stora final hölls här i Sverige.
Men annars hoppas jag på Frankrikes bidrag Divine. Det var ett mycket speciellt nummer, på ett bra sätt för en gångs skull. Kan även tänka mig att Ukraina kommer ligga riktigt bra till!
För övrigt så är mellanakten lagom bra. Man bryr sig liksom inte riktigt om den då man vill höra resultatet röstningen har givit.

FAN vad jobbigt att befinna sig i green room just nu. Dels för att spänningen verkligen måste vara olidlig men också för att det verkar vara äckligt varmt och allmänt jobbigt.

Men NU ska rösterna presenteras och Luuks tuta låter.
Det börjar USELT med 12 poäng till Grekland, men även 10 till Lettland. ILLA.
Nästa 12 poäng går till Albanien. Hihi, super, -not. Mest väldigt typiskt..
10 poäng till Azerbazdjan?! Nu sätter oron igång gällande musikens framtid.
Tyskland är ett puckoland som frälser Grekland.
Hihi... tvåååå poäng, yahoo. Ryssland var ju inte speciellt bra. Han såg ut som en påse skridskor ;)
12 p till Serbien. Kul att grannar röstar på grannar.
Albanien nu då.. vi tackar för de tre poängen. Jag kan dock inte förstå vad folk har sett i Greklands bidrag. Den sög.
... och Varför fick Armenien 12 poäng? Jag är mållös..
Grekland fick ännu en tolvpoängare. Usch, jag börjar bli sur.
Ryssland borde väl inte heller ha 12 poäng till?
HAHA, Germany fick 12 poäng:D
Nu tänds hoppet! Vi ligger nu på SJU poäng!
ETT poäng till! Vi kommer ta igen det här... :P Snälla Björn Gustafsson, moona!
Dumma Cypern som ger oss ett poäng och bu igen för att ni alltid måste stödja Grekland när ni egentligen tycker att dom suger. För det gör dom iårg!
Och okej, Rumänien var nästan ännu värre.
Island storsviker.
Frankrike likaså.
Grekland lägger sig ännu bättre till och Luuk gör allt för att trösta oss.
HAHA, Grekland fick INGA poäng av Portugal. SUCK ON THAT.
Och Norge my ASS. Jag vill inte verka omogen när jag skriver såhär men jag förväntade mig något helt annat.
(Tur att jag har en glass att kyla ner mig med)
En etta till oss. Puss. En galen etta till Azer-something.
Att Andorra skänker en dyrbar tolva till Spanien är högst oroväckande.
Armenien kammar hem ytterligare en tolva.
12 till Serbien.
12 till Ryssland.
12 till Armenien. Hihiiiii. I wanna puke. Nej, är jag verkligen såhär?!
1 till oss. Roaarr. 12 till inledarballaden, fy.
Come on Holland.. Nähä, inte ett skvatt! 12 till Armenien typ.
Hur i helsike kan Azerba-humhum få så höga poäng?
TOLV POÄNG TILL OSS!!!! ÅH HJÄRTA MALTA<3
12 poäng till piraterna? Men snälla Irland..
12 till Serbien.
Heja Turkiet! 12 poäng!
12 till Armenien.
Fem poäng till oss. Tack tack Finland :( Tolv poäng till Norge. svikarfinland.
Bosnien Hercegovinafick 12.
Norge fick 12 hos oss... ÅH Jag älskar Björn Gustafsson:D
12 till Ryssland. Ajuste, det är inte ens riktig is.
Ett poäng till till oss, vi drar ifrån;) 12 går till Ryssland som verkar gå mot seger.
Armenien med sin gåsshakira, vad är det för speciellt hon har?
12poängare till Serbien.
Armenien kirrade 12 till. F that.
Danmark ger oss 8 poäng till oss, schyrre.

Ryssland har vunnit. Personligen tycker jag att det var helt fel låt, men hellre Ryssland än Grekland!
Lite roligt är det just för att det var första gången de vann denna tävling.
En fråga: Varför överdriver de så mycket med fyrverkerierna när nästan alla sitter inomhus? Onödigt.
Hursomhelst.. Jag trodde verkligen att det skulle gå bättre för Frankrike och Sverige. Även för Ukraina dessutom.
Ryssen är här, nu är det kört;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0