Jag på marknaden

Varför sminkar jag mig? Varför köper jag fina klänningar när jag har
råd? Vad är det som får mig att byta väska emellanåt?

I dagens samhälle handlar det helt klart i de flesta fallen om att
marknadsföra sig själv. Där hemma kan jag se hur risig ut som helst
utan att bry mig. Det är morgonrocken och jag liksom. Den är skön.
Sminket struntar jag i, varför ska jag sminka mig när jag bara ska
vara hemma? Så länge det inte är någon melodifestivalfinal på gång
så finns det inte någon direkt anledning att orka bry sig.

Vad är det egentligen som gör att man bara måste engagera sig
i allt det där när man ska sätta foten utanför de trygga kvadrat-
metrarna? Att kunna trivas med sig själv såklart. Jag köpte den
gråa klänningen för att jag tyckte att jag var väldigt fin i den och
det fick mig att må bra. Men vem är det egentligen jag vill vara fin
inför? Mig själv? Ja, kanske det men även inför min pojkvän, de
på jobbet, vännerna och resten av världen. Om jag var den enda
på planeten så skulle jag inte bry mig så mycket om håret inte ville
detsamma som jag. Jag skulle sannerligen inte sminka mig varje
morgon heller. Nu när jag delar jorden med flera miljarder andra
människor så är det annorlunda. Jag kan inte gå utanför dörren utan
att kladda på med eyelinern, åtminstone inte utan att hela tiden tänka
på när jag ska kunna åtgärda det snarast. Det är som att jag på något
sjukt sätt tänker att jag är mindre värd när jag går osminkad med
otvättat hår. Så är det ju självklart inte och det vet jag(!) men mitt
självförtroende växer när jag själv är nöjd med mitt utseende.
Jag är mer säker och framåt när jag tycker att jag ser bra ut.
Så på ett sätt lägger man ner all energi på utseendet för sin egen skull,
för att känna sig värdig, men samtidigt så handlar det om vad andra
ska tycka om en just för att man ska kunna känna sig så.

Jag önskar att jag hade mod nog till att kunna gå osminkad en dag.
Det låter ju så fånigt när man säger att man inte kan det. Skönt är
det dock att det trots allt bara är eyeliner jag använder mig av.
Annars kan jag ingenting alls om smink. Foundations, consealers
och rouge, - vad är det för något? Typ den nivån ligger jag på. Sweet.
Mascara använder jag aldrig heller. Förstår inte riktigt hur folk orkar
med allt sådant. Överallt ser man människor med übernoppade
ögonbryn(why? De är jättefina) och masker av minst tre lager med
I-don't-even-know-what! Det är läppstift, lipliners, ögonskuggor,
puder, eyeliners, kajal och hur mycket mer som helst. Helst ska man
ha någon bra day cream och köpa hem olika typer av hårinpackningar.

Nä, jag missade allt det där. Kan ingenting om hår heller, kan inte ens
göra en fläta på mig själv. För att inte tala om högklackat. Jiisses!
Nu har jag officiellt tappat hur många tjejpoäng som helst.

Kommentarer
Postat av: mom

Jag antar att man delvis anstranger sig för att man tycker det ar roligt att vara fin,,,, precis som att man tycker det ar mysigt nar det ar fint hemma,,

Man UTTRYCKER sig,,

Men lite langt har det ju gatt nar man inte kan ga ut ofixad,,,

DU ar alltid fin!

Det tycker nog alla vi som alskar dig,,,

(sen ar det ju hansynsfullt mot omgivningen om man sköter sin hygien och t,ex, tvattar haret! tank pa sana med överutvecklat luktsinne,,, som jag!)

2009-10-11 @ 10:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0