Daniel Day-Lewis





En sjukt bra film är I Faderns Namn! Jag är så glad att de visar den på
Tv4 Film nu som galningar. Huvudrollsinnehavaren Daniel Day-Lewis
gör en otrolig insats och det gör filmens övriga skådespelare också.

En sann historia om Gerry Conlon (Daniel Day-Lewis) en småtjuv i 70 talets
Belfast, vars intressen är festa och dricka. När Gerry får problem med IRA,
skickar hans far honom till England, där han råkar befinna sig på fel plats
vid fel tillfälle. Han är oskyldig, men tvingas erkänna ett fruktansvärt bombdåd
och blir dömd till livstid fängelse. Även hans far dras in och kastas i fängelse.


Se den eller se den. Har du sett den, se den igen eller se den igen!!

Det finns de skådespelarna som kämpar järnet för att liksom bli sin rollkaraktär
så mycket som möjligt. Ska man spela ledsen så ska man vara ledsen liksom.
Dåligt exempel kanske, men man vill sträva efter att komma in i samma
sinnesstämning som den man spelar. Nu minns jag inte exakt hur det var men
mamma berättade någon gång för längesedan att han, Daniel, var en av dessa
skådespelare som jobbar på det sättet. Till exempel lät han sig väckas tidigt på
mornarna genom att någon skulle hälla iskallt vatten över honom. Måste kolla
upp det här, för det fascinerar mig. Och så är det irriterande att jag inte riktigt
minns hur det var.

Godnatt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0